Krokodiller og en enkelt vulkan

Tre dages afslapning – krydret med enkelte oplevelse – er det blevet til her i La Fortuna.

I forgårs startede vi dagen med morgenmad på en lokal café. Her fik Marianne ”omelet med frugtsalat”, hvilket i praksis betød en omelet med gulerod og agurk – samt ét stykke papaja, ét stykke ananas og ét stykke melon, hvilket åbenbart udgør en frugtsalat.

Efter det lagde vi os ved poolen og stegte i solen i nogle timer, mens vi kiggede på den nærliggende ”Arenal” vulkan. I løbet af eftermiddagen besluttede vi os dog for at der skulle ske noget – og valget faldt på den lokale krokodillefarm.

Her fik vi anvist en guide efter at have ventet lidt – der kommer tydeligvis ikke så mange turister. Han var en knægt på 16 år, som så væsentlig yngre ud. Hans engelsk var ikke for godt, men lidt forstod vi da. Til gengæld var han meget entusiastisk og gjorde alt for at underholde turisterne (os). Han hev fat i en krokodille, som vi efterfølgende kunne holde. Nogle af tingene var dog lige på grænsen til dyrplageri. Blandt andet smed han sten ned til krokodillerne i vandet, så de skulle bevæge sig – han sagde dog undskyld til den krokodille, han ved et uheld ramte mellem øjnene.

Stedet var ikke så stort, men havde da en del krokodiller. Samtidig skulle vi (af ukendte årsager) også se deres fiskedambrug samt ikke mindst et rum, de overvejede at lave til diskotek. Nøgternt set var stedet ikke den store oplevelse, men det var nu sjovt at se, hvordan en familie havde gjort denne specielle turistattraktion til sin levevej.

Da vi var på vej tilbage til fods, kom en bil med et ungt par kørende fra den tilstødende bar (som familien også ejede). Egentlig behøvede vi ikke noget lift, da der kun var 5-10 minutter til fods, men vi ville ikke være uvenlige og afslå – og det var også ret varmt. At der ikke var længere, var nu nok meget godt, for der lugtede en del af spiritus i bilen (og musikken var heller ikke lige vores smag) – men vi kom sikkert de få hundrede meter og sagde tak for turen.

Efter aftensmaden (der igen var en kæmpe portion), handlede vi lidt i det lokale supermarked – der nu mere minder om et diskotek. Musikken væltede ud gennem et par kæmpe højtalere – og det var ikke den normale supermarkedsmuzak – mens ugens tilbud blev annonceret af en fyr, som gik rundt i butikken med en trådløs mikrofon.

Det er muligt de synes, det er smart at have en DJ til at vende plader – på samme måde som det også er blevet populært i tøjbutikker – men på os har det nok en uønsket effekt. Vi bliver stresset og ønsker bare at få handlet så hurtigt som muligt.

Resten af aftenen slappede vi af i poolområdet. Jacuzzien, der godt kan være lidt for varm om dagen, var perfekt til afslapning i den lidt køligere aften. Og når det blev for varmt, hoppede vi en tur i poolen. At det så blev suppleret med et par rom og cola, gjorde det bare endnu bedre.

I går gentog historien sig i store træk – bortset fra eftermiddagens tur stod på udflugt til den lokale ”Arenal” vulkan. Selvom vi kan se den fra vores hotel, er det ikke muligt at se lavasten. Det foregår på den modsatte side af vulkanen.

Vi blev hentet af en turistbus, og efter at have samlet nogle flere op, kørte vi ud af byen. Et sted holdt der en del busser, og efter vores guide (som rent faktisk snakkede godt engelsk) havde konsulteret en anden guide uden for bussen, kunne vi konstatere, at attraktionen var et dovendyr.

Det måtte vi naturligvis se, så vi steg ud af bussen og kiggede op i træet. Og ganske rigtigt – højt over os hang et dovendyr. Efterhånden stoppede flere og flere busser, så til sidst stod vi en ret stor gruppe og kiggede på dyret, der intetanende hang i en gren og kløede sig på maven.

En stor del af tiden er vulkanen mere eller mindre dækket af skyer, hvilket sikkert også er grunden til, at turbureauerne tager én med på en vandretur i regnskoven – for at man ikke skal komme helt tomhændet hjem. Samtidig giver det også muligheden for at se vulkanen fra en anden vinkel – dog stadig uden lavasten.

Turen gennem regnskoven tog en times tid og bød på flot natur. Dyr var der også, men det lykkedes os ikke rigtig at se dem. Jeg fik lige et kort glimt af en abe, men den slange, som en anden gruppe påstod at have set, måtte vi opgive at få øje på.

Til gengæld kunne vi se flere fugle ved parkeringspladsen, mens vi stod og drak en sodavand. Først og fremmest en tukan, der dog ikke var helt så tæt på, som vi tidligere har set dem. Men det var da naturligt nok, at de andre gerne ville se den.

Efter at have kørt et lille stykke, var det igen tid til at stoppe op. Højt over os i trætoppene hang der en flok brøleaber. Men da det var ved at blive mørkt, var de kun silhuetter mod himlen, så forhåbentlig får vi chancen for at se dem tættere på en anden gang.

Endelig nåede vi frem til det der var hovedattraktionen for os – udsynet til flyvende lavasten ned af vulkanens sider. Vi havde forestillet os en platform hævet over terrænet, men i virkeligheden var det bare et bare et sted på grusvejen, hvor noget af beplantningen var fjernet, så man kunne se vulkanen.

Desværre var der kommet nogle skyer for, men noget af vulkanen var stadig fri. Så sammen med en større gruppe mennesker stod vi og stirrede ud i mørket. Efter lidt tid kom vulkanen med en rumlen og kort efter kom nogle glødende lavasten rullende ned. Det var dog så langt væk, at man skulle anstrenge sig for at se dem.

Selvom vi nok havde forventet lidt mere, var det nu meget sjovt at se ”Moder Naturs” kræfter. Efterhånden blev vi dog lidt utålmodige, men efter et godt stykke tid kørte vi tilbage mod byen.

Aftensmaden blev hurtigt klaret, og derefter var det tilbage på vores hotel – godt trætte af dagens oplevelser.

I dag har vi ikke lavet noget som helst – ud over at bestille billet til vores videre rejse herfra samt aflevere noget vasketøj. Denne eftermiddag vil vi (til forskel fra de to andre) ikke lave noget andet end at gå på Internettet.

I morgen er det så videre mod området Santa Elena/Monteverde, hvor nye oplevelser venter. Desværre betyder det også vi skal forlade vores perfekte hotel – det bedste sted vi endnu har boet.