De sidste dage i Mexico City

Så er vi hjemme igen efter lidt over tre uger i Mexico – hvor de sidste par dage også er blevet brugt i Mexico City.

I forgårs havde vi vores sidste hele dag i byen. Her startede vi med at få klaret nogle praktiske ting, inden vi tog af sted på endnu en bytur.

Første stop var en restaurant tæt på hotellet, hvor vi fik morgenmad, inden vi gik videre til den historiske bydel – hvilken var endnu en længere gåtur på omkring fire kilometer i endnu et nyt kvarter.

Fremme ved vores mål startede vi med at få lidt at drikke på en restaurant, inden vi gik til den berømte Zocalo plads – der udover en masse historiske bygninger og en katedral også har et kæmpe mexicansk flag midt på pladsen.

Her så vi først katedralen. Og bagefter gik vi lidt rundt i bydelen – og var blandt andet på et meget hektisk marked. I det hele taget var der noget mere hektiske i denne del af byen med mange mennesker overalt i forhold til, hvad vi havde oplevet i andre dele af Mexico City.

Vores besøg sluttede på tagterrassen på ”Gran Hotel Ciudad de Mexico” – hvor vi fik os et par velvoksne margaritaer (henholdsvis uden alkohol til pigerne og med alkohol til Marianne og jer). Hver drink var i øvrigt på en halv liter – og der var absolut ikke sparet på alkoholen.

Fra toppen af hotellet kunne vi nyde udsigten ud over pladsen. Og vi fik også set det kæmpe flag blive taget ned – hvilket krævede hele 16 mand.

Efter vores besøg valgte vi at gå hjem igennem byen. I mellemtiden var det blevet aften, og der var en fantastisk stemning – til trods for, at det bare var en torsdag. Flere steder spillede live-bands på gaden – hvor tilfældige mennesker bare stillede sig op og begyndte at danse til musikken.

Aftensmaden blev spist på det pizzeria, hvor vi havde været før – og hvor der både var god mad og hurtig betjening. Og så var det ellers bare hjem for at sove.

I går var så afrejsedag. Men da vi først havde et fly lidt i otte om aftenen, havde vi en hel dag i Mexico City, der skulle bruges til noget fornuftigt.

Vi startede med at sove lidt længere end de andre dage. Og så fik vi pakket vores ting og checket ud af hotellet klokken 12.

Herefter fandt vi et supermarked, hvor vi kunne handle lidt slik. Bagefter spiste vi frokost på den samme pasta-restaurant, som vi havde spist på et par dage tidligere. Også desserten blev spist på endnu et kendt sted – nemlig den isbar, hvor vi også havde fået is nogle dage før.

Da vi havde fået klaret de praktiske ting og spist os mætte, brugte vi et par timer på hotellets tagterrasse, inden vi fik fat i en Uber og kørte mod lufthavnen. Og endnu engang var der rigtig meget trafik igennem byen. Så den forholdsvis korte tur tog en del tid.

I lufthavnen fik vi checket ind og kom igennem sikkerheds- og paskontrol. Og så havde vi ret travlt. For vi havde en del pesos, der skulle brændes af på slik og drikke. Men vi nåede det hele – og steg ombord på flyet til Paris på det planlagte tidspunkt med kun 16 pesos på lommen.

Derefter sad vi så halvanden time i flyet, inden det lettede – eftersigende fordi de ikke var færdig med at tanke. Og efterfølgende for at vente på starttilladelse.

Men endelig kom vi af sted. Og efter lidt læsning og iPad – samt en meget sen aftensmad, kunne vi lægge os til at sove.

Man sover dog ikke specielt godt i et fly. Så mere end 4-5 timer blev det ikke til. Men det betød i det mindste, at turen føltes kortere. Og med 45 minutters forsinkelse landede vi i Paris.

Oprindeligt havde vi en time og 40 minutter til at nå vores fly videre til København. Det var nu kortet ned til under en time.

Og det var på ingen måde lang tid. For først skulle vi vise pas ved gaten – og derfra gå et godt stykke til togstationen, hvorfra vi skulle køre til en anden terminal. Her skulle vi så endnu engang gå et stykke til sikkerhedskontrollen – hvorefter vi endnu engang skulle vise pas. Og så kunne vi ellers løbe det sidste stykke til gaten.

Men vi nåede frem i tide – og kunne sætte os til rette i flyet. Og med ”kun” et kvarters forsinkelse lettede vi og fløj mod København.

I alt har vi fløjet med fire Air France fly – og ingen af dem har fløjet til tiden. Værst har det været med halvanden times forsinkelse fra Mexico City. Men de to fly på vej mod Mexico var også begge ret forsinkede. Så vi er ikke specielt imponerede over det flyselskab.

Efter et par timers flyvning landede vi så i København – til tiden. Og her sluttede vi ringen med en shake fra Joe & the Juice – som vi også havde fået godt tre uger tidligere, da vi tog af sted en tidlig morgen.

Det betød også, at vores bagage allerede var på transportbåndet. Og vi kunne derfor hurtigt sætte os i en taxa – og smide mundbindet efter godt 18 timer med det på.

Hjemme igen kunne pigerne sige hej til vores hamster Charlie (noget som de havde glædet sig meget til) – og konstatere, at der faktisk ikke lugter så slemt, selvom et hamsterbur ikke er blevet skiftet i over tre uger.

I morgen står den på tøjvask og andre praktiske ting. Og mandag starter hverdagen så igen for fuld skrue.

Men det har været dejligt at have været uden for Europa igen efter to år med corona-restriktioner. Og selvom det har været en af vores kortere vinterrejser, så føler vi, at vi alligevel har nået rigtig meget på de tre uger, som vi har været af sted.

Så selvom det bliver sværere og sværere at tage af sted i skoletiden, kan det forhåbentlig også lade sig gøre næste år.