El Salvador for en kort bemærkning

Efter ti dage på Bay Island har vi bevæget os til San Salvador – hovedstaden i El Salvador. Oprindeligt havde vi planlagt at blive her i to hele dage, men da vi ankom til vores hotel i går, fandt vi ud af, at det ikke var et sted at bruge lang tid. Og da der samtidig ikke er så meget at foretaget sig i byen, tager vi videre til Guatemala allerede i morgen.

Så det bliver et kort visit i El Salvador – men det var stedet, man kunne flyve direkte til fra Bay Island. Og så kan man jo også sige, man har været her.

Aftenen i forgårs var den sidste på Bay Island. Den tilbragte vi sammen med det danske par Svend og Heidi – og endnu engang havde vi en hyggelig aften med nogle øl. Det er lidt ærgerligt, vi skulle videre og i en anden retning end dem, men forhåbentlig får vi mulighed for at mødes til en grillaften i Fælledparken til sommer.

Det blev nu ikke noget natteroderi – dertil lukker barerne for tidligt. Klokken et stoppede serveringen de fleste steder, men da vi skulle af sted næste dag, var det nu også nok udmærket.

I går var det så op klokken ti for at få pakket og gjort klar til at checke ud klokken tolv. Vi fik hotellet til at passe på vores rygsække, hvorefter vi bevægede os ned til den lokale bager. Udover glimrende sandwich, havde de også gratis Internet for deres kunder.

Vi havde aftalt at mødes her med Heidi og Svend for at sige ordentlig farvel. Samtidig fik myggene også sagt farvel til os – med en masse stik. Resultatet sidder vi så nu og kløer i.

Klokken halv to tog vi en taxa til lufthavnen – denne gang for ti dollars. Her skulle vores bagage checkes igennem manuelt. Det blev nu kun meget overfladisk, da det er umuligt at kigge en rygsæk igennem uden at tage det hele ud (hvilket manden heldigvis ikke valgte at gøre).

Vores pas blev også undersøgt godt og grundigt – først ved indcheckningen, derefter i tolden, så da vi afleverede vores boardingpas og endelig lige ved udgangen til flyet. Hvorfor ved vi ikke rigtig, for man skulle tro det var nok i tolden.

I går eftermiddags forlod vores fly så Bay Island. Det var en dejlig ø, men sandfluerne og myggene kommer vi nu ikke til at savne. Det samme gælder vores hotelværelse, der stort set altid var fugtigt.

Til forskel for de sidste par gange vi har fløjet, var det denne gang et stort fly med plads til omkring 150 passagerer. Mindre kunne nu have gjort det, for der var under 30 med.

Efter 45 minutters satte flyet hjulene på landingsbanen i El Salvador – den blødest landing vi endnu har oplevet. Vi nød meget, at vi denne gang ikke skulle ud af flyet og vente to gange, før vi nåede vores destination. Endnu engang gik toldformaliteterne hurtigt og smertefrit. Det er nu nemmere, når man er med fly end med bus.

Lufthavnen ligger godt 40 kilometer fra San Salvador. Derfor var der også kamp om os hos taxachaufførerne. Men endnu engang var der ikke noget at forhandle om – prisen var 18 dollars hos dem alle.

Til gengæld var minibussen i fin stand – noget man ikke ligefrem kunne sige om mange af de andre biler, der var nogle osende skrammelkasser og rustbunker.

Vi kom frem til vores hotel, der absolut ikke var noget at råbe hurra for – udover beliggenheden tæt ved et storcenter. Sengen er meget lille og så blød, at når den ene vender sig, så hopper den anden. Der er kun koldt vand i bruseren, og det eneste luksus er tv’et med kabel-tv.

Når vi er i en storby, plejer vi at kaste os over fast food-kæderne – og denne gang var ingen undtagelse. I dag har vi spist på KFC og Burger King, og i går aftes var det Pizza Hut. Men i morgen er det jo også tilbage til den lokale mad igen.

Det var tydeligt, at det var søndag i går. Vi måtte vente på at få et bord, og overalt sad der børnefamilier. På et tidspunkt kom tre medarbejdere over til nabobordet med en grøn og rød hue, som de satte på hovedet af en teenager. Derefter startede de en CD-afspiller med en glad sang, hvor det eneste vi forstod var linien ”pizza, pizza, pizza”. Den klappede og sang de til, mens teenageren blev mere og mere flov. Formodentlig var hans eneste skyld, at han havde fødselsdag.

Efter en dårlig nattesøvn på grund af den tidligere nævnte seng – samt kløende myggestik, tog vi af sted for at skaffe busbilletter til i morgen.

Taxaen, som vi tog, blev kørt af en fyr, som snakkede perfekt engelsk. Det viste sig da også, at han havde boet i USA i seks år under borgerkrigen i El Salvador. Det undrer os lidt, at han ikke kan få et bedre job med de engelskkundskaber. Men måske har han mest lyst til at køre taxa.

Vi fik vores busbillet, og fandt også efter en del besvær en nærliggende boghandel, hvor det lykkedes os at købe en guidebog om Californiens kyststrækning. Så nu kan vi forberede os.

I taxaen på vej tilbage til centret havde vi en chauffør, der absolut ikke snakkede meget engelsk. Det fik ham nu ikke til at holde op med at snakke med os – det var bare på spansk. Efterhånden er vi ved at vænne os til spansk igen, efter at have snakket engelsk på Bay Islands.

På KFC begyndte en amerikaner at snakke til os, og vi fik hørt ham om en masse ting om El Salvador, hvilket var meget interessant. Han har boet her siden 1991, hvorved han har set de kæmpe forandringer der er sket i landet, siden borgerkrigen stoppede. Samtidig kunne han fortælle os, at også her fusede orkanen ud og blev kun til en kraftig storm. Men i det mindste fik de øvet deres beredskab.

Efter frokosten gik vi lidt rundt i centret, men det var nu ikke noget særligt. Og hvis vi havde sat næsen op efter aircondition, kunne vi godt glemme det – dette center var også af den åbne type. Men det gjorde nu ikke så meget, for temperaturen her føles ikke så varm som i Granada og på Bay Islands.

Aftensmaden spiste vi på Burger King, og her – som så mange andre steder – slap vi ikke for tiggere, mens vi spiste. Ham her havde det nu ekstra hårdt, for hans mor var lige død i dag. Men lur mig om det samme ikke også ville være tilfældet, hvis han dukkede op i morgen.

Aftenen vil vi bruge foran tv’et – forhåbentlig med en god film.

I morgen tidlig klokken syv kører bussen mod Guatemala – i første omgang til Guatemala City, hvorfra vil vi tage den korte tur til Antigua.