Jul i 25 graders varme

Efter 40 timers rejse (og med præcis et døgns forsinkelse) er vi endelig i Miami. De 30 af timerne er blevet brugt på flyrejse og ventetid i lufthavne – sådan cirka fordelt med halvdelen til hver. Men den lange rejsetid er faktisk ikke det værste ved at vi missede vores fly. Det er i stedet det, at vi har en dag mindre til rådighed her i Miami, hvor der er så meget at se.

Klokken 4.30 I går morges var det op for at tage turen tilbage til lufthavnen. Vi var blevet opfordret til at komme I god tid, da der skulle være lang ventetid ved sikkerhedskontrollen på grund af de mange rejsende. Det oplevede vi dog ikke noget til, og ti minutter efter var vi igennem. Men hellere være på den sikre side.

Vores pladser skulle være sikre, men efterhånden var vi begyndt at forvente det værste, så det var med en hvis lettelse, da vi med kun lidt forsinkelse var på vej med flyet mod Tampa.

Efter tre timers flyvning landede vi, hvorefter vi havde godt tre en halv times ventetid. Den blev blandt andet brugt på at bruge de sidste spisebilletter, som vi havde fået udleveret af ”Continental”. I alt har vi fået spisebilletter for 52 dollars samt et hotelværelse til 55 dollars, så det har heller ikke været helt billigt for dem, at vi ikke kom med vores fly – og så var vi jo langt fra de eneste.

Den sidste tur mellem Tampa og Miami blev foretaget i et lille, 30 personers fly – noget vi absolut ikke havde forventet at skulle med på denne rejse. Og efter en times flyvning var vi langt om længe fremme i Miami.

Så manglede vi bare lige én enkelt, lille ting – at få vores bagage. Men den kom ikke på transportbåndet. Det viste sig heldigvis, at den allerede var ankommet til Miami tidligere (formodentlig med flyet aftenen før) – så glade var vi.

Vi fik hurtigt fat i en taxa og kørte det sidste stykke til vores hotel med det mundrette navn ”Doubletree Surfcomber”. Heldigvis var der ingen problemer, selvom vi ankom med en dags forsinkelse – men vi havde nu også givet dem besked fra motellet i Newark.

Resten af dagen i går blev brugt på at kigge på den nærliggende ”Lincoln Road”, der er fyldt med alverdens butikker og restauranter. Aftensmaden blev spist på ”Jerry’s Famous Deli”, der byder på et menukort med over 600 forskellige retter. Vi nøjedes dog bare med noget så almindeligt som pasta og burger.

Klokken halv elleve lå vi i vores seng – godt brugte efter de sidste døgns anstrengelser.

Juleaftensdag i dag startede med pebernødder og gaveoppakning i sengen. Så selvom vi har sat uret seks timer tilbage, har vi fået vores pakker tidligere end vi plejer.

Ved middagstid tog vi en taxa til Miami Beach’s ”Art Deco”-kvarter, der om noget er Miami kendemærke. Her huser de pastelfarvede bygninger fra 30’erne og 40’erne nogle af byens mest trendy restauranter, natklubber og hoteller. Hvis man er noget, så er det her man mødes.

Det afspejler sig ikke mindst i alle de mange sportsvogne (hvor af en del af dem ligner noget, der er hentet i filmrekvisitterne fra 80’er-serien ”Miami Vice”), der cruiser rundt på ”Ocean Drive”. Så hvis man er vild med biler, er det et eldorado. Vi nøjedes med at tænke på det pudsige i, at for et år siden kiggede vi på amerikanerbiler i Havana – biler som 40-50 år tidligere også havde kørt rundt netop i Miami.

Efter at have spist en frokost på ”News Café” (hvor man åbenbart mødes), gik vi lidt rundt i kvarteret samt kiggede på den berømte strand. Sjovt nok var der ikke så mange mennesker – om det er på grund af søndag eller jul er ikke helt til at vide.

Resten af eftermiddagen havde vi tænkt os at bruge ved poolen, men den blå himmel og de 25 graders varme blev efterhånden udskiftet med mere skyet vejr og lidt smådryppen. Så efter lidt tid i den opvarmede pool (med vand i badekarstemperatur) gik vi op på værelset og fik os en eftermiddagslur.

Vores ”julemiddag” blev spist på ”World Ressource Café” – en asiatisk restaurant. Her valgte vi to retter med and, så det mindede da lidt om dansk julemad. Samtidig var det en asiatisk ret, så det var også lidt i retning af den type mad, vi havde fået, hvis vi som først planlagt var taget til Thailand.

Efter maden og vores to Singha øl, gik vi tilbage til hotellet. De hårde strabadser sidder stadig i kroppen, så den store tre-retters middag må vi have til gode til en anden gang.

Nu vil vi drikke en Budweiser eller to (samt spise lidt marcipan), og så er det ellers nok på hovedet i seng.